پنجشنبه 27 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡ ماسوله کجاست؟ | 10 جای دیدنی روستای پلکانی (1402)

⚡ ماسوله کجاست؟ | 10 جای دیدنی روستای پلکانی (1402)

⚡ ماسوله کجاست؟ | 10 جای دیدنی روستای پلکانی (1402)


نویسنده: زهرا آذرنیوش
31 تیر 1395

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡ ماسوله کجاست؟ | 10 جای دیدنی روستای پلکانی (1402) جهت اجاره و رزرو



  • همه چیز درباره روستای گردشگری ماسوله :

روستای ماسوله یکی از جذاب‌ترین روستاهای تاریخی شمال ایران است. این روستای زیبا با معماری پلکانی و خاص خود، تاریخی غنی و منحصر به فرد دارد. تماشای طبیعت زیبا و رویایی این روستا، گردشگران فراوانی را به این  روستا جهت اقامت جذب و آنها را غرق حیرت می‌کند. 

 ماسوله

  • ماسوله کجاست؟

آدرس : گیلان، شهرستان فومن، ۳۵ کیلومتری (50 دقیقه) غرب فومن

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان قرار گرفته است. این شهر زیبا، ۶۰ کیلومتر(90 دقیقه)  با رشت، مرکز استان گیلان و ۳۵ کیلومتر (50 دقیقه)  با شهر فومن فاصله دارد. ماسوله از سمت شمال به ماسال و از سمت جنوب به طارم علیا در زنجان ختم می‌شود؛ همچنین از غرب به خلخال در اردبیل و از شرق نیز به جلگه شهر فومن می‌رسد. 
ماسوله حدود ۱۰۰ هکتار مساحت دارد و در دل رشته کوه‌های زیبایی قرار گرفته است. این شهر زیبا از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه و از سمت شرق به دره‌های سرسبز اشراف دارد. ارتفاع ماسوله نیز از سطح دریای آزاد حدود  ۱۰۵۰ متر است. معماری پلکانی ماسوله، سبب شده است بین پایین‌ترین و بالاترین نقطه آن، حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع ایجاد شود. 
ماسوله یکی از بهترین تفریحگاه‌های شمال ایران و مناسب‌ترین جا برای کناره‌گیری از شلوغی و خستگی شهر است. اطراف این شهر زیبا از جنگل‌های سرسبز پوشیده شده است. پیاده‌روی شبانه و مشاهده صبحگاه زیبا و مه‌آلود آن، یکی از تجربیات زیبای سفر به ماسوله به شمار می‌رود. 

ماسوله

  • مسیر دسترسی به ماسوله :

جاده‌ای که به شهر ماسوله ختم می‌شود یکی از زیباترین جاده‌های شمال است. طبیعت این جاده با پوشش گیاهی سرسبز، زیبایی توصیف نشدنی به آن می‌دهد. تنفس در آب و هوای مطبوع و کوهستانی این جاده در فصل بهار، هر گردشگری را جان دوباره می‌بخشد.
برای دسترسی به ماسوله، ابتدا به فومن بروید، سپس از طریق جاده‌ای مستقیم، با یک ساعت رانندگی و طی ۳۵ کیلومتر مسافت، به ماسوله می‌رسید. به دلیل نزدیکی شهر فومن اگر امکان اقامت در خود ماسوله را ندارید می توانید از ویلا ها و اقامتگاه های بوم گردی شهرستان فومن استفاده کنید.

 اگر قصد سفر با خودروی شخصی را ندارید، از رشت یا فومن با تاکسی و یا مینی‌بوس به ماسوله بروید. یادتان باشد که هنگام ورود به شهر ماسوله باید ورودی پرداخت کنید.

ماسوله


فاصله ماسوله از پایتخت، بیشتر از ۳۸۰ کیلومتر (5 ساعت) است و طی مسیر آن حدود پنج ساعت به طول می‌انجامد. این مسیر از اتوبان کرج آغاز و به اتوبان قزوین ـ رشت ختم می‌شود. نرسیده به رشت، با عبور از پلیس راه، به شهر فومن می‌روید و از آنجا راهی ماسوله می‌شوید. 
یکی دیگر از راه‌های دسترسی به ماسوله، استفاده از جاده مجلان از طریق استان اردبیل است. جاده مجلان در مسیر خلخال به ماسوله قرار دارد. 

ماسوله

  • وجه تسمیه ماسوله :

نام ماسوله را در منابع «موسلاه» ذکر کرده‌اند. اسناد و منابع نشان می‌دهند که اصل واژه، تالشی بوده و تا قرن‌های هشتم و نهم هجری قمری نیز به همین صورت به کار رفته است. برخی از افراد نام این شهر را برگرفته از نام کوهی در شهر ماسوله می‌دانند که به «ماه‌سالار» شهرت داشت. 
ماسوله در روایتی دیگر، از دو بخش ماس به معنی کوه و اوله به معنای بلند تشکیل شده که با ه تصغیر در مفهوم "مانند"  ترکیب شده است. بنابراین ماسوله را کوه بلند و شبیه کوه نیز معنی کرده‌اند. ماسوله در زبان‌های پهلوی و سانسکریت به معنی ماه کوچک یا سرزمین ماه کوچک نیز به کار می‌رود. 

ماسوله


برخی، ماسوله را برگرفته از نام «موصل» در اقلیم کردستان می‌دانند و معتقدند اهالی ماسوله ابتدا از قوم کرد و به آیین ایزدی بودند. این روایت پشتوانه محکمی ندارد و اغلب پژوهشگران آن را تعبیری سطحی می‌دانند. 
بعضی پژوهشگران نیز عقیده دارند مردم شهر ماسوله، ابتدا در ماسال زندگی می‌کرده‌اند و در قرن هشتم هجری به مکان امروزی شهر ماسوله نقل مکان کرده‌اند. 

ماسوله

  • تاریخچه پیدایش ماسوله :

منابع مستند، تاریخ شکل‌گیری ماسوله را به قرن سوم هجری قمری می‌رسانند. برخی عقیده دارند بعد از مرگ عون بن محمد بن علی و خاک‌سپاری او در این منطقه، چوپان‌ها به تدریج در آنجا جمع شدند و خانه‌هایی در آنجا ساختند. این افراد اولین کسانی بودند که کهنه ماسوله را ایجاد کردند. 
برخی نیز عقیده دارند که مردم اطراف مزار سالوک معلم و دو نفر از شاگردان او به نام‌های عین علی و زین علی جمع شدند و ماسوله کهن را تشکیل دادند. این افراد، مبلغ دین اسلام بودند. 

رستوران سنتی در ماسوله

طبق اسناد تاریخی، ماسوله در دوره حکومت سلسله قاجاریه، زیر نظر ارتش اداره می‌شد و مکانی برای برای ساخت گلوله توپخانه بود. رابینو، سرکنسول دولت بریتانیای کبیر در رشت، اوایل قرن ۲۰، ماسوله را دارای پنج محله، چندین کاروانسرا، دو حمام و یک بازار با ۴۰۰ مغازه توصیف کرده که در زمستان‌ها خالی از سکنه بوده است.

  • معماری ماسوله :

سابقه پیدایش معماری پلکانی ماسوله به دوره زندیه می‌رسد. معماری ماسوله بر طبق شرایط آب و هوا، شیب زمین و دفاع در برابر غارتگران به دست معماران متبحر و به صورت زنجیره‌وار ساخته شده است. 
مصالح به کار رفته در خانه‌های پلکانی ماسوله، از چوب، سنگ، خشت و گل هستند. این خانه‌ها به شکل دو طبقه ساخته شده‌اند و خانه یک طبقه و سه طبقه کمتر در بین آنها دیده می‌شود. بخش‌های یک خانه در ماسوله از تالار، انبار، پله، پشن، اتاق مهمانی(چغم)، نشیمن‌گاه اهل خانه و سومه(مقر زمستانی خانواده) تشکیل می‌شود و پله‌هایی نیز طبقات آن را به هم متصل می‌کند. 

ماسوله

هر خانه در ماسوله از دو قسمت تشکیل می‌شود. بخش زمستانی و بخش تابستانی. بخش زمستانی در زبان محلی به نام «سومه» معروف است. سومه اتاق کوچکی در پشت خانه است که نور کمی دارد. تنها نقطه نورگیر این اتاق کوچک، «لون» نام دارد. در وسط این اتاق، کوره‌ای قرار دارد که برای تهیه غذا و تامین گرما از آن استفاده می‌شود. در این بخش از خانه، طاقچه‌هایی است که ظروف‌ مسی و چینی را روی آنها چیده‌اند.
بخش تابستانی خانه، پنجره‌های ارسی چوبی وجود دارند که به شیشه‌های زیبا و رنگارنگ مزین هستند. چندین طاقچه جانبی برای وسایل و ظروف در این اتاق‌ها وجود دارد. اتاقکی نیز روی پشت بام قرار دارد که به «برج» معروف است.

ماسوله

خانه‌های ماسوله با سبک معماری برون‌گرا ساخته شده‌اند. خانه‌ها در این سبک معماری اغلب در ارتفاع بنا می‌شوند و از چند جهت باز هستند. وجود بالکن‌ و پنجره‌های بزرگ این خانه‌ها نیز از ویژگی‌های خانه‌های برون‌گرا است. 
ماسوله زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد. به این دلیل خانه‌ها را بیشتر در بخش جنوبی می‌سازند تا تابش آفتاب و گرما در فصل‌های سرد در بیشترین حد به آنها بتابد. 
آب مصرفی خانه‌های ماسوله، از منابع آب طبیعی شهر است. سنگ‌هایی که خانه‌ها روی آنها ساخته شده‌اند، اغلب درون آنها منابع آب است. از بام خانه‌های ماسوله به عنوان مسیر عبور و مرور نیز استفاده می‌شود. روی پشت بام‌ خانه‌ها، از نوعی خاکستر به نام فوش استفاده شده که برای عایق‌بندی بسیار مناسب است. 

  • آب و هوای ماسوله :

ماسوله آب هوایی کوهستانی و مه‌آلود دارد. ابرهای متراکمی که بالای آسمان ماسوله را فراگرفته‌اند، اغلب باران‌زا هستند. با بارش باران در فصل بهار و پراکندگی عطر دلنشین بابونه در ماسوله، فضایی رویایی شکل می‌گیرد و گردشگران غرق در زیبایی‌ها می‌شوند. طبیعت این شهر زیبا در فصل‌پاییز، به هفت رنگ رنگین‌کمان درمی‌آید و زمستان‌هایی سرد و برفی دارد.  

ماسوله

  • بهترین زمان سفر به ماسوله :

ماسوله در تعطیلات عید نوروز بیشترین تعداد مسافر و گردشگر را دارد و شلوغ‌ترین زمان سفر به این شهر زیبا است. پیدا کردن جای پارک ماشین در این زمان اصلا کار ساده‌ای نیست؛ زیرا گاهی ترافیک شلوغی آن به سه کیلومتر هم می‌رسد.
بهترین زمان سفر به ماسوله، فصل بهار است. این فصل سرسبز و پرطراوت، تمام فصول سال را در خود جای می‌دهد؛ زیرا ماسوله در فصل بهار و ماه فروردین نیز، اغلب اوقات بارانی و حتی برفی است. 

بازار سنتی ماسوله

ماسوله در اردیبهشت، باران کمتری دارد و تعداد روزهای آفتابی آن در خرداد بیشتر می‌شود. ماه اردیبهشت در فصل بهار بهترین زمان سفر به ماسوله است. زیبایی طبیعت ماسوله در این ماه، توصیف‌نشدنی است. وجود گل‌های صورتی و سرخ پیچیده به دیوار خانه‌ها، تماشای گل‌های وحشی خودرو و زیبایی‌های طبیعی که هوش از سر بیننده می‌برند، برای هر گردشگری حیرت‌انگیز و به یادماندنی است. 

  • دیدنی‌های تاریخی ماسوله :

معماری پلکانی ماسوله، خانه‌های زیبا و طبیعت جذاب آن، تنها جاذبه دیدنی شهر نیستند. جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی بسیاری در این شهر است که برای گردشگران جذابیت فراوانی دارند.

1- بازار ماسوله :

بازار ماسوله یکی از شلوغ‌ترین و جذاب‌ترین جاهای شهر است. اغلب رستوران‌ها و کافه‌های شهر در بازار قرار دارند. وجود فضای سنتی بازار و رستوران‌های موجود در آن، گردشگران را به این مکان باصفا و رنگارنگ جذب می‌کنند تا حداقل یک وعده غذای خود را در این مکان میل کنند. بازار شهر حدود چهار طبقه است و اغلب صنایع دستی ماسوله در آن به فروش می‌رسند. 

بازار سنتی ماسوله

2- محوطه باستانی ماسوله :

اهالی ماسوله پیش از این که در محل فعلی شهر ساکن شوند، در فاصله ۶ کیلومتری شمال غرب روستا سکونت داشتند که آن را به نام ماسوله کهنه می‌شناختند. این مکان را که حدود ۶ هکتار مساحت دارد، محوطه باستانی ماسوله می‌گویند. اهمیت این سایت باستانی به این دلیل است که باستان‌شناسان، اولین آثار ذوب آهن را در آن کشف کرده‌اند. امروز این محوطه، تنها با تکه سنگ‌های پراکنده‌اش، خودنمایی می‌کند. 

بازار سنتی ماسوله

3- کاروانسرای حاج فیضی :

وجود چندین کاروانسرا در ماسوله، قدمت کهن روستا و موقعیت استراتژیک آن را بر سر راه‌های تجاری نشان می‌دهد. کاروانسرای حاج فیضی که یکی از کاروانسراهای معروف شهر به شمار می‌رود، سه طبقه دارد. این مکان یکی از تجارتخانه‌های مهم ماسوله بوده و در سال های اخری بازسازی شده است. این کاروانسرا اکنون نمادی از تحولات معماری دوره پهلوی را نشان می‌دهد.

رستوران سنتی ماسوله

4- امامزاده عون بن محمد :

ماسوله علاوه بر جاهای تاریخی، اماکن مذهبی ـ  زیارتی نیز دارد. امام‌زاده عون بن محمد یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی شهر است که سابقه آن به قرن دوم یا سوم هجری می‌رسد. بقعه هشت ضلعی با کتیبه کنده‌کاری روی بنا، به سال ۹۶۹ هجری قمری می‌رسد. اسناد به دست آمده از این بقعه نشان می‌دهند امام‌زاده عون، نوه امیرالمومنین و فرزند محمد بن حنفیه، پسرامام اول شیعیان بوده است.

امامزاده عون بن محمد

  • جاذبه های طبیعی روستای ماسوله :

موزه حیات وحش :

موزه حیات وحش ماسوله در انتهای بازار شهر قرار دارد. این موزه در اصل، خانه یکی از اهالی شهر ماسوله به نام شاپور اخوان بوده است. اخوان به دلیل علاقه‌ای که به حیوانات و حفظ آنها داشت، خانه خود را به حیات وحش اختصاص داد. 
اخوان در این مجموعه، تعدادی از حیواناتی را به نمایش گذاشته‌ که زیستگاه آنها تالاب، جنگل و کوه‌های گیلان بوده است. در موزه ماسوله، حدود ۸۰ گونه حیوان وجود دارد. مهم‌ترین و معروف‌ترین حیوان موجود در موزه، خرس ۸۰ کیلویی آن است. علاوه بر خرس، راسو، گورکن، قاقوم، عقاب، گراز، کفتار، غازهای وحشی، قو، طاووس، کبک، هواسیل ارغوانی، سمور آبی، پلیکان، قرقاول و ... نمونه‌هایی از حیوانات موزه هستند. 

ماسوله

پارک جنگلی ماسوله :

شهرت پارک جنگلی ماسوله، به عنوان یکی از دیدنی‌های طبیعی شمال ایران، از کشور فراتر رفته و برای اهالی خاورمیانه نیز جا افتاده است. این پارک پوشش جنگلی منحصر به فردی دارد و انواع درختان ممرز، فندق، درخت آزاد، درختچه‌ها، گیاهان دارویی و علفی در آن وجود دارند. 
پارک جنگلی ماسوله، امکانات رفاهی چون آلاچیق، معابر پیاده‌روی و رستوران‌هایی زیبا دارد که تجربه حضور در این پارک را برای گردشگران به‌یادماندنی می‌کند. 

ماسوله

 آبشارهای ماسوله :

آبشارهای ماسوله از مکان‌های طبیعی شهر جهت گردش و تفریح محسوب می‌شوند. مرتفع‌ترین آبشار این شهر نامش «کوشم» است. این آبشار زیبا با ارتفاع ۲۰ متری خود در دره جنگلی ماسوله و ارتفاعات کوهستانی آن قابل مشاهده است.  آبشار دیدنی کوشم در احاطه درختان سبز و انبوه جنگل قرار دارد و یکی از بهترین مکان‌ها برای وقت‌گذرانی به شمار می‌رود.
آبشار رودخان که یکی دیگر از آبشارهای معروف شهر و سرراست‌ترین آبشار ماسوله است. این آبشار در میانه رود پرآب ماسوله در رودخان قرار دارد و بهترین مکان برای شنا در گرمای تابستان است. 
لارچشمه، توریشوم و خربو از دیگر آبشارهای ماسوله هستند که هرکدام زیبایی‌های خاص خود را دارند.

آبشار ماسوله

ییلاق کوربار ماسوله :

ییلاق کوربار، بهشت محبوب گردشگران ماسوله است. این مکان طبیعی سرسبز و باطراوت، بعد از کوه‌پیمایی سه تا چهار ساعته دربرابر دیده‌گان شما پدیدار می‌شود. با مشاهده منظره‌ای تماشایی با دید ۳۶۰ درجه،  که بسیار شبیه یک تابلوی نقاشی است، هوش از سرتان می‌پرد. 
ییلاق کوربار یکی از زیباترین مکان‌ها برای رهایی از استرس و شلوغی‌های روزانه است. تجربه این ییلاق رویایی برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و کسانی که آمادگی جسمانی مناسب برای پیمودن بلندی‌ها و قله‌ها را دارند، لحظاتی به یادماندنی را رقم می‌زند. 

ییلاق کوربار

قله شاه معلم :

پیرامون شهر ماسوله با کوه احاطه شده است؛ برخی گردشگران ماسوله شیفته صعود به ارتفاعات و تماشای چشم‌اندازهای طبیعی از بالای قله هستند. قله ۳۰۰۰ متری شاه معلم، یکی از محبوب‌ترین ارتفاعات برای صعود کوهنوردان شناخته می‌شود؛ زیرا منظره بالای آن به زیبایی بهشت است. این قله با نام «ماسوله داغ» نیز مشهور است و دومین قله بلند گیلان به شمار می‌رود. 

قله شاه معلم

چشمه‌های درمانی ماسوله :

چشمه‌های معدنی متنوعی در دل جنگل‌های ماسوله قرار دارد که خاصیت درمانی آنها سبب شهرت چشمه‌ها شده است. چشمه علی زاخونی یکی از این چشمه‌های معروف است که ناراحتی‌های گوارشی را درمان می‌کند و جزو چشمه‌های اصلی آب معدنی در گیلان است. 
چشمه زمزمه از دیگر چشمه‌های ماسوله، بالاتر از رود رودخان قرار دارد. آب این چشمه نیز برای درمان بیماری‌های گوارشی و ریوی مفید است. آب چشمه مزه‌ای تلخ دارد و اهالی روستا پیش از نوشیدن آن، کمی شکر یا شیرینی دیگری به آب اضافه می‌کنند تا طعم تلخ آن گرفته شود. 

چشمه النزه خونی

  • رستوران‌های ماسوله :

ماسوله رستوران‌های متنوعی برای استفاده گردشگران دارد که معروف‌ترین آنها عبارتند از:

سفره‌خانه سنتی بامداد :

ساعت فعالیت : ۱۲ ظهر تا ۱۱ شب

سفره‌خانه و رستوران سنتی بامداد، بهترین جا برای تجربه غذاهای محلی گیلان در شهر ماسوله است. تجربه نوشیدن چای در این رستوران، برای گردشگران جذابیتی فوق‌العاده‌ دارد.

سفره خانه بامداد

رستوران نمونه سنتی برادران روحی : 

 ساعت فعالیت : ۱۱ ظهر تا ۱۱ شب

رستوران نمونه برادران روحی معروف‌ترین رستوران ماسوله است و فضایی کم‌نظیر و رویایی دارد. در این رستوران سنتی غذاهای محلی با قیمت مناسب سرو می‌شوند. این رستوران دو قسمت است و در دو طرف کوچه قرار دارد. 
در رستوران برادران روحی، صبحانه سرو نمی‌شود. این رستوران که از هنگام ظهر باز می‌شود، اغلب محل صرف غذای گردشگران خارجی است. 

رستوران برادران روحی

 سفره‌خانه سنتی طلوع :

ساعت کار: ۹صبح تا ۱۱ شب

سفره‌خانه سنتی طلوع، واقع در جاده فومن به ماسوله، از بهترین غذاخوری‌های محبوب گردشگران است. این رستوران زودتر از دیگر رستوران‌های شهر باز می‌شود و بهترین جا برای صرف صبحانه است.

سفره خانه طلوع

سایر رستوران‌های ماسوله :

سفره‌خانه سنتی بام ماسوله از دیگر رستوران‌های سنتی ماسوله است که غذاهایی با قیمت متوسط به گردشگران ارائه می‌کند. 
رستوران ماه سالار نیز با چشم‌انداز طبیعی جذاب، غذاهای سنتی و قیمت مناسب، محل مناسبی برای صرف غذای گردشگران محسوب می‌شود. 
رستوران خانه معلم با کیفیت غذاهای متوسط از دیگر رستوران‌های ماسوله است که گردشگران می‌توانند از آن استفاده کنند. 
رستوران هزارپله و رستوران لارچشمه، رستوران شب ماسوله، رستوران آرام، رستوران تکایاکا و رستوران آریا  از دیگر رستوران‌های معروف شهر هستند که غذاهای خوشمزه‌ای به گردشگران ارائه می‌کنند. 

رستوران کاراوان

  • اقامت در ماسوله :

مکان‌های اقامتی بسیاری در ماسوله وجود دارد که هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، خانه‌های محلی سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را شامل می‌شوند. استفاده از چادر و کمپینگ نیز برای اقامت در مکان‌های طبیعی ماسوله در بین گردشگران رایج است. 
گردشگرانی که به ماسوله سفر می‌کنند اغلب از مکان‌های زیر استفاده می‌کنند؛ زیرا قیمت‌های مناسبی دارند.

هتل آرام :

آدرس : گیلان، فومن، کیلومتر ۱۰ جاده فومن، ماسوله

هتل آرام از هتل‌های سه ستاره ماسوله است که در دامنه کوه و در فضای طبیعی زیبایی ساخته شده است. هتل در جاده فومن به ماسوله قرار دارد و فاصله آن تا ماسوله ۲۳ کیلومتر است. 
محیط جنگلی پیرامون هتل، آن را به مکانی دنج و خیال‌انگیز تبدیل کرده است. مساحت هتل ۱۲۰۰۰ متر مربع است و از ۴ طبقه و ۲۰ اتاق مجهز تشکیل شده است. منظره زیبای کوهستان و شالیزارهای سرسبز از اتاق‌های هتل قابل مشاهده است و همین بر زیبایی آن می‌افزاید.

هتل آرام

هتل نوید :

آدرس : ماسوله، انتهای طبقه دوم بازار شهر
هتل آپارتمان نوید از هتل‌های سه ستاره ماسوله است. این هتل زیبا در انتهای بازار ماسوله و در دل خانه‌های تاریخی شهر قرار دارد. هتل نوید به سبک خانه‌های شهر بنا شده است و از امکانات خوبی چون آشپزخانه، لابی و فضای سبز برای گردشگران برخوردار است. وجود بالکن‌های چشم‌نواز با تصاویر طبیعی زیبا از مهم‌ترین امتیازهای هتل است.

هتل نوید

سایر هتل‌های ماسوله :

هتل دو ستاره آریا با فضای سبز جنگلی خود در ۲۷ کیلومتری جاده فومن به ماسوله قرار دارد. فاصله این هتل تا ماسوله سه کیلومتر است. این هتل امکاناتی چون سرویس صبحانه، آلاچیق، بالکن، کافه و استخرماهی و ... دارد و گنجایش آن نیز ۴۵ نفر است. قیمت هتل برای استفاده گردشگران مناسب است.
هتل یک ستاره مهران که در بین خانه‌های ماسوله بنا شده، هتلی سه طبقه با ۱۰ سوئیت بزرگ است. این هتل که امکانات رفاهی مناسبی دارد، غذا را با قیمت بسیار خوب به گردشگران ارائه می‌دهد. رستوران هتل با سرو غذاهای لذیذ محلی، تجربه‌ای کم‌نظیر را به گردشگران ارائه می‌کند. 

صبحانه در ماسوله

خانه‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی ماسوله :

اغلب گردشگرانی که به ماسوله سفر می‌کنند، به علت وجود فضاهای طبیعی و سنتی فوق‌العاده در شهر، ترجیح می‌دهند در خانه‌های محلی اقامت کنند تا آب و هوا و فضاهای سنتی را بهتر تجربه کنند. 
خانه‌های سنتی بسیاری در ماسوله برای اجاره به گردشگران آماده است که با قیمت‌های مناسب در اختیار آنها قرار می‌گیرند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی ماسوله، سوئیت‌های سنتی و سوئیت‌های مبله از دیگر مکان‌های اقامتی ماسوله هستند که با قیمت مناسب برای اقامت در اختیار گردشگران قرار می‌گیرند. 

خانه های سنتی ماسوله

کلبه‌های جنگلی :

کلبه‌های جنگلی موجود در فومن همچون کلبه های جنگلی گیلان از از جذابیت خاصی برای اقامت در شهر تاریخی ماسوله برخوردار هستند. اگر به کمپینگ علاقه دارید، برپایی کمپینگ در فضای سبز و شب‌های خنک جنگل نیز شور و حال خاص خود را دارد.

کلبه های جنگلی ماسوله

  • سوغات ماسوله :

گلیم، حصیر، صنایع فلزی، چوبی، لباس‌های محلی، چموش، شال، جوراب، شیرینی، عروسک‌های کاموایی، روفرشی، دستکش، لیف حمام و کلاه‌های پشمی از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات ماسوله هستند. این صنایع دستی زیبا در بازار شهر ماسوله به فروش می‌رسند و گردشگران می‌توانند سوغات دلخواه خود را آنجا تهیه کنند. 
خوراکی‌هایی مانند لواشک، شیرنی اگردک، گلپر و رب انار نیز از سوغاتی‌های خوراکی خوشمزه در شهر ماسوله هستند.

بازار سنتی ماسوله

  • امکانات رفاهی شهر ماسوله :

سفر به ماسوله بسیار جذاب است. پیش از سفر بهتر است بدانید برای ورود به شهر ماسوله ابتدا باید ورودی بپردازید. جاهای دیدنی شهر اغلب به پارکینگ مجهز و سرویس بهداشتی‌های عمومی و توالت‌های فرنگی نیز در مکان‌های اقامتی آن برای گردشگران فراهم است. شهر ماسوله هنوز گازکشی نشده است؛ اما تلفن، اینترنت، پمپ بنزین و پمپ گاز و عابربانک و فروشگاه‌های مواد غذایی در شهر برای استفاده گردشگران وجود دارد. 


 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مجله ایران بوم گردی گیلان

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ